بزرگنمایی:
اختصاصی بیمه نویس/ نویسنده: ایمان ایزدی مقدم (صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری بیمه نویس)
کشور ما ایران در بحث حوادث با دو نوع حوادث خطای انسانی و حوادث طبیعی سالهاست روبرو است و هربار در گوشه کنار سرزمین ما خبری از وقوع یک حادثه مخاطره آمیز که بر اثر آن تعدادی از هموطنان کشته یا مجروح می شوند یا خسارت مالی شدید برایشان حادث می شود شنیده می شود و رسانه های گروهی نیز همواره منتظرند در اینگونه حوادث بدانند نحوه پوشش خسارتها و جبران زیان ها برعهده چه کسی یا کسانی اعم از حقیقی و حقوقی است . از آنجا که قرن هاست بیمه بعنوان انتقال گیرنده ریسک ها در جهان و کشور ما شناخته می شود لذا در زمان وقوع حوادث انتظار از صنعت بیمه می رود تا با اطلاع رسانی شفاف بار روانی حوادث را کاهش دهند.
اگر چه در صنعت بیمه ایران افشای خسارت و اعلام آنکه شرکت بیمه گری متولی خسارت است کمتر اتفاق می افتد اما با توجه به آنکه این بنگاه های اقتصادی متولی مدیریت ریسک باید طبق قانون بورس در سامانه کدال افشاگری نمایند لذا فرآیندهای اینگونه رسانه ها متوجه می شوند متولی بیمه یک حادثه چه شرکت یا شرکتهایی است.
حال با توسعه و پیشرفت ابزارهای اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی این انتظار می رود صنعت بیمه در ایران نیز در زمان وقوع حوادث فاجعه آمیز در سطح ملی ؛ بصورت واحد در جهت صیانت از صنعت بیمه و رعایت حقوق شهروندی و کاهش بار روانی موجود در جامعه و نگرانی ها برای پوشش هزینه های درمانی یا دیات یا خسارت های مالی ؛ یک سخنگو یا شورای اطلاع رسانی داشته باشد تا با شناخت از قواعد اقناع مخاطب و مدیریت هیجان ها و بهره گیری از ساختار رسانه مرهمی بر دردها باشد.
این شورای اطلاع رسانی می توان با آگاهی بخشی دقیق و ثمربخش به شرکای اجتماعی صنعت بیمه و ارتباط موثر با آنان که به تعامل دوسویه و تأثیرگذار خواهد انجامید و با بهرهگیری همه جانبه از تمامی ظرفیتهای اطلاعرسانی از طریق هماندیشی و همکاری با اهالی رسانه، در راستای اهداف و مصالح کلان صنعت بیمه تلاش نموده و علاوه بر ایجاد هماهنگی کامل بین مدیران و مسئولین روابط عمومی کلیه شرکتها و ارتباط دوسویه بین مردم و صنعت بیمه در جهت صیانت از حقوق شرکای اجتماعی اعم از بیمه شدگان و بیمه گذاران گام بردارد.
سالهاست اصحاب رسانه و متولیان روابط عمومی در صنعت بیمه در خصوص لزوم تشکیل یک شورای اطلاع رسانی متشکل از اهالی خبره رسانه و روابط عمومی صنعت بیمه سخن می گویند اما در ادوار مختلف این مهم عملیاتی نشده است .
انتظار می رود در دولت سیزدهم سرانجام این صنعت بیش از 80 سال قدمت در ایران صاحب یک شورای اطلاع رسانی و سخنگو گردد.