آخرین مطالب

طلاعیه روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مباحث اخیر درباره سوئیچ بیمه بیمه مرکزی

طلاعیه روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مباحث اخیر درباره سوئیچ بیمه

  بزرگنمایی:

بر اساس ماده 51 آیین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفا از طریق سوئیچ بیمه انجام می‌شود و مسوولیت طراحی و اداره سوئیچ بیمه بر عهده بیمه مرکزی است که خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

1) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمه‌نامه، فرآیند صدور بیمه‌نامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب موسسه بیمه از نرم‌افزار بیمه‌گری موسسات بیمه.

2) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمه‌ای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی برمبنانی کد ملی/شناسه ملی متقاضی خدمات بیمه‌ای، اطلاعات پایه خودروها و ... از سامانه سنهاب بیمه مرکزی.

بنابراین آنچه در ارتباط با سوئیچ بیمه اتفاق افتاده،  آن است که بیمه مرکزی صرفا به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچگونه قصد انتفاع از سوئیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دست‌اندرکاران صنعت بیمه می‌دانند که سوئیچ بیمه صرفا نقش هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفا تسهیل‌کننده و برقرارکننده ارتباط بین ذینفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سوئیچ بیمه امکان ارائه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، موسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارت‌های هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیت‌های صدور و توزیع بیمه را فراهم می‌کند.‌

از آنجا که سوئیچ بیمه از یکطرف به شرکت های بیمه متصل است و از طرفی به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، لذا طراحی و پیاده‌سازی و نگهداری آن باید از طریق شرکت های مورد تایید و اعتماد بیمه مرکزی که برای تضمین پایداری ارائه خدمات بایستی تحت کنترل این نهاد هم باشند انجام شود.

هدف قانون‌گذار و بیمه مرکزی از سوئیچ بیمه، ایجاد سازوکار نظارت هوشمند بر فضای کسب و کار فناورانه بیمه‌ای، ایجاد بستر تبادل اطلاعات و شکل‌دهی به اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه و در دسترس قرار دادن سرویس‌های سودمند و ارزش افزوده برای المان‌های اکوسیستم و فراهم نمودن شرایط برای تحقق Open Insurance است. سوئیچ بیمه، سرویس‌های پایه مورد نیاز فعالان صنعت بیمه را از بانک‌های اطلاعاتی مهم کشور که در اختیار سازمان‌ها و صنایع بیرون از صنعت بیمه است و همچنین اطلاعات درون صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه تامین و به سادگی و سهولت در اختیار کسب و کارهای الکترونیک و کارگزاران برخط و شرکت‌های بیمه فناور قرار می‌دهد و ارتباط بین شرکت‌های بیمه و شرکت‌های کارگزاری برخط و بیمه فناور را میسر می‌سازد. صدور و ارائه خدمات بیمه­ای، نیازمند استعلام­های متعدد از بانک­های اطلاعاتی مختلف است که توسط سوئیچ بیمه بطور متمرکز و یکجا در دسترس خواهد بود.

این سوئیچ وظیفه‌ای برای تجمیع اطلاعات بخصوص تراکنش‌های مالی ندارد و عملیات مقایسه‌گری انجام نخواهد داد و تسهیل‌کننده و برقرار‌کننده ارتباط بین کارگزاران و شرکت­های بیمه بوده و موانع اساسی موجود بر سر راه عملیات شرکت های دانش بنیان و فناورمحور را رفع می‌کند و موجب شفاف سازی فرایند ارتباط بین بیمه‌گزاران و شرکت‌های بیمه خواهد شد. بنابراین تأکید می‌نماید کسب و کارهای آنلاین نگران فعالیت و عملکرد سوئیچ بیمه نباشند زیرا نه تنها انحصاری در خدمات آنلاین ایجاد نمی­شود، بلکه سرویس‌های این سوئیچ رایگان و یا با کمترین هزینه در اختیار ذینفعان قرار خواهد گرفت.

در پایان از تشکل‌ها و ذینفعان مختلف، انتظار می­رود به پیش‌داوری‌ها و اطلاعات و اخبار ناقص توجهی نداشته و به آن دامن نزنند تا فضای کسب و کار صنعت بیمه بدور از تنش و با آرامش روند رو به رشد خود را طی نموده و در خدمت مردم عزیز ایران باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تحلیل قانون بیمه اجباری شخص ثالث

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه 13 تیر 1401

وعده مدیرعامل بیمه پارسیان به سهامداران عملی شد

مفاد بیمه نامه ها باید به صورت کامل و شفاف به بیمه گذاران اعلام شود

با بیمه زندگی بیمه تعاون، هم به زندگی لبخند بزن و هم جایزه بگیر

لوح سپاس جشنواره ملی بهره‌‌وری در دستان بیمه کوثر

بیمه سرمد/ رشنوادی: باید سهم خود را از بازار بیمه افزایش دهیم

طلاعیه روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مباحث اخیر درباره سوئیچ بیمه

سرپرست مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی منصوب شد

بیمه مرکزی بار دیگر به عنوان یکی از دستگاه های برتر در حوزه دولت الکترونیک شناخته شد

گسترش بیمه ها رشد شاخص سلامت را به دنبال دارد

مدیرعامل بیمه کوثر تاکید و تقدیر از همدلی، کار تیمی و انسجام سازمانی در تحقق اهداف

امکان بیمه کردن سرمایه با فعالیت در بازار فارکس

واریز مرحله اول سود سهامداران سجامی بیمه "ما"

کلید موفقیت صنعت بیمه در دست روابط عمومی هاست

ارائه خدمات متنوع دارای اولویت نسبت به ارائه خدمات آنلاین است

برگزاری نشست شورای عمومی و تایید عملکرد و صورتهای مالی منتهی به سال 1400 سندیکای بیمه‌گران ایران

امضای تفاهم نامه همکاری چهارجانبه میان سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق ضمانت صادرات، بیمه ایران و هلدینگ سبا

آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیأت مدیره شرکت بیمه پاسارگاد

بیمه آسیا اعلام کرد:صحنه سازی برای گرفتن خسارت در تبریز و همدان

بازخورد لازم از سامانه رسیدگی به ثبت شکایات صنعت بیمه گرفته نشد

موسسات اطلاعات بیمه شدگان را در پایگاه اطلاعات برخط ثبت کنند

فزایش سرمایه موجب ارتقاء توانگری مالی خواهد شد

رفع مشکلات بیمه‌ای بیماران نادر در انتظار تصویب دولت

پرداخت خسارت 3 میلیارد ریالی بیمه سرمد به بازیکن تیم ملی فوتبال ایران

نگاهی به مدل‌های سرمایه‌گذاری در کنار عملیات بیمه‌گری در ایالات متحده، ژاپن و منطقه یورو

یمه تعاون، نخستین شرکت سهامی عام تعاونی در بازار اول فرابورس

قرارداد آموزش و پرورش با دانا تاثیرات مثبتی بر صنعت بیمه خواهد گذاشت

شرکت های بیمه ای نیازهای بازار را به درستی نمی شناسند

هفدهمین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه نوین برگزار شد

پاسخ معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص مصوبات شورای عالی بیمه

تشکیل شورای اطلاع رسانی در صنعت بیمه ضروری است

هرآنچه باید درباره هزینه سمعک با بیمه تکمیلی بدانید

پدر تالیف از سرگذشت قانون بیمه می گوید / از اوراق بهادار سازی بیمه چه خبر؟

زیان انباشته بیمه سلامت 60 درصد کاهش یافت

شرکت های بیمه ای خسارت های با آثار با اهمیت را نزد سهامداران افشا می کنند

بیمه سامان، حامی نمایشگاه صنعت نساجی یزد

خدمات رسانی بی وقفه بیمه ایران در ایام تعطیلات

انتصاب سرپرست مدیریت امور شعب، نمایندگان و کارگزاران بیمه ملت

برندگان جشنواره بزرگ بیمه رازی معرفی شدند

کارگران فصلی بیمه می‌شوند

جزئیات پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری/ بیمه رایگان مادران باردار و فرزندان خردسال

بیمه های زندگی در سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهد بود

ورود سازمان بازرسی به موضوع حق بیمه قرارداد شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های بیمه ای در طراحی محصولات حتما با شبکه فروش مشورت می کنند

دیدار مدیرعامل و هیات مدیره بیمه ایران با مدیرعامل جدید صندوق تامین خسارتهای بدنی

شعب توانمند، نقطه قوت بیمه تجارت‌نو

کارت طلایی مهردانا، خدمت جدید بیمه دانا به بیمه‌گذاران

انعقاد قراردادهای بیمه‌ای شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیمه دانا

شورای عالی بیمه مشمول قانون شفافیت اطلاعات شد