آخرین مطالب

اتاق شیشه ای در انتظار صنعت بیمه است بیمه مرکزی

اتاق شیشه ای در انتظار صنعت بیمه است

  بزرگنمایی:

بیمه نویس:دستیابی مجدد بیمه مرکزی به عنوان سازمان برتر در حوزه خدمات الکترونیکی موفقیتی دیگر را در راستای شفاف سازی اطلاعات و افزایش سطح اعتماد عمومی برای صنعت بیمه کشور رقم زده است. کسب عنوان نخست بیمه مرکزی در بین 105 دستگاه اجرایی کشور بهانه ای شد تا با سکاندار نهاد ناظر صنعت بیمه به گپ و گفت بنشینیم. در این گفتگو مسائل زیرساختی شبکه های دیجیتالی و ضرورت به روزرسانی و تجمیع اطلاعات بیمه ای و افق های آینده خدمات بیمه مرکزی در بستر الکترونیک به صورت کاملا شفاف مطرح شد:

* بیمه مرکزی در ارزیابی نوبت پنجم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و با نظر شورای فناوری اطلاعات در خصوص سنجش و ارتقای سطح سازمان ها به لحاظ مراحل بلوغ الکترونیکی با نود و هشت امتیاز به رتبه نخست دست پیدا کرده است. لطفا از تمهیدات و ابزاری که برای کسب این عنوان از سوی نهاد ناظر فراهم شده است سخن بگویید؛

استراتژی اصلی ما در بیمه مرکزی تکیه بر اصل شفاف سازی است. شفافیت عملکرد در گام نخست می تواند فضای غبارآلود مالی و اداری را از میان ببرد و در گام های بعد به کاهش تقلبات و تخلفات منتهی شود که این امر در نهایت به ارتقای یک سازمان منجر خواهد شد. شفاف سازی بدون بهره گیری از تجمیع اطلاعات و قدرت تحلیل داده ها ممکن نیست و انجام این فرایند به تجهیز شبکه های ارتباطی و استفاده از نیروی انسانی مجهز به علم روز داده پردازی نیاز دارد. بیمه مرکزی در طی چند سال گذشته با تمرکز بر این موضوع توانسته به دستاوردهای درخشانی دست پیدا کند، هر چند که هنوز راه درازی پیش روی ماست که با همت و حمیت نیروهای مبتکر، دلسوز و متخصص طی خواهد شد.

* موانعی در مسیر توسعه شبکه های دیجیتالی و فراهم سازی بستر الکترونیک وجود دارد؟
برای ایجاد مرکز جامع اطلاعاتی در هر صنعت و سازمانی، تعامل تمامی بخش های آن صنعت و سازمان الزامی است. آنچه مسلم است بدون جمع آوری اطلاعات کامل و صحیح نمی توان به تحلیل های دقیق دست پیدا کرد. به عبارت دیگر اگر حتی یک شرکت بیمه ای هم در ورود اطلاعات به سامانه جامع صنعت بیمه کوتاهی کند در کار تحلیل و داده پردازی، مشکلات جدی ایجاد خواهد شد. البته با تمهیداتی که صورت گرفته تمامی شرکت های بیمه در یک زمان بندی مشخص مشکلات و موانع موجود را برطرف خواهند کرد و به زودی صنعت بیمه در یک اتاقک شیشه ای - دوران جدید فعالیت خود - را تجربه خواهد کرد.

* آیا برای دستیابی به این موفقیت هزینه های خاصی از سوی نهاد ناظر انجام شده است؟

خیر. ما با بهره گیری از نیروهای انسانی خلاق و با استفاده از تکنیک های بهره وری و مدیریت صحیح منابع توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم. از طرف دیگر اعتقاد داریم هر گونه هزینه ای در حوزه ایجاد بسترهای دیجیتال نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود. البته شرکت‌های بیمه‌ای همکاری خوبی با مرکز فاوای بیمه مرکزی دارند که این امر در ایجاد تحولات اساسی تر در آینده تاثیر غیرقابل انکاری خواهد داشت.

* تکرار عنوان نخست سامانه سنهاب بیمه مرکزی در حوزه خدمات الکترونیکی شناسه دار - که به عنوان یکی از پروژه های دارای اولویت عرصه اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می شود - توقعات را از صنعت بیمه بالا می برد. شما تا چه اندازه این افزایش سطح توقع را مثبت ارزیابی می کنید؟

بالارفتن سطح توقع از صنعت بیمه حق مردم و بنگاه های اقتصادی است. صنعت بیمه مهمترین کالای ممکن - یعنی اعتماد - را عرضه می کند و به همین خاطر همواره در معرض قضاوت دیگران قرار دارد. شیوه خدمات رسانی، سرعت، دقت و صحت عملکرد صنعت بیمه می تواند در حفظ این اعتماد نقش اصلی را ایفا کند. بی تردید حفظ اعتماد عمومی تنها در چارچوب شفافیت عملکرد و حمایت از منافع تمامی ذینفعان امکان پذیر است. بهره گیری از فناوری های نوین در سرویس‌دهی به بیمه گذاران و محاسبه دقیق ریسک یک ضرورت آشکار است. کار اصلی صنعت بیمه پذیرش ریسک و مدیریت آن است و برای تسهیل در امر بیمه گری از تمامی ابزارهای مدرن و به روز دنیا استفاده خواهیم کرد تا رضایت حداکثری بیمه گران و بیمه گذاران را فراهم کنیم.

* در قانون تاسیس بیمه مرکزی، بر تمرکز این نهاد بر سه اصل حمایت، هدایت و نظارت تاکید شده است. توسعه شبکه های زیرساختی الکترونیکی به تقویت کدام یک از ماموریت های بیمه مرکزی کمک بیشتری می کند؟

پیش از این بارها بر این نکته تاکید کرده ام که باید سرعت تحولات حوزه فن آوری را بالا ببریم چرا که با توجه به شرایط فعلی جهان هرگونه کم کاری و درنگ می تواند ما را با مشکلات زیادی روبرو کند. تقویت بسترهای دیجیتالی می تواند در انجام هر سه ماموریت اصلی بیمه مرکزی اهمیت ویژه ای داشته باشد؛ هر چند تاکنون در حوزه نظارتی دستاوردهای بیشتری داشته است. تحقق اهداف مجموعه نظارتی بیمه مرکزی در گرو توسعه فن آوری و تکمیل سامانه سنهاب است چرا که نظارت میدانی و فیزیکی یک شیوه سنتی محسوب می شود که دیگر کارآیی ندارد و به همین خاطر باید به سمت نظارت آنلاین و پیشگیرانه حرکت کنیم.

* کسب دوباره عنوان نخست سامانه سنهاب از حساسیت ویژه سازمانی در عرصه ارائه خدمات دیجیتالی توسط نهاد بیمه مرکزی حکایت دارد. آیا کارگروه یا کمیته خاصی برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات دیجیتالی تشکیل شده است؟

تمرکز ما در بیمه مرکزی بر استقرار سامانه ارتباطات گسترده است و یک گروه تخصصی به صورت شبانه روزی وظیفه دریافت اطلاعات، تحلیل داده ها و پایش لحظه به لحظه دیتاهای موجود را انجام می دهند. در این مسیر تفاهم نامه هایی را نیز به امضا رسانده ایم که در حوزه تبادل اطلاعات فعالیت دارند. همکاری موثر مرکز فاوای بیمه مرکزی در طول ارزیابی و اعمال پیشنهادات سازنده ارزیابان، گواهی بر این ادعاست. تغییرات غیرقابل انکار در مراحل مختلف بلوغ مشارکتی و هماهنگی در برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر توسعه خدمات الکترونیکی از نتایج درخشان تمرکزگرایی بیمه مرکزی در این مقوله حساس و تعیین کننده است.

* با این تفاسیر صنعت بیمه در آماده سازی فضای واحد دیجیتال برای دستگاه های متناظر و ذیربط نقش ویژه ای دارد.

همینطور است. پیاده سازی وب سرویس های بیمه مرکزی در مرکز ملی تبادل اطلاعات و دریافت تمامی استعلام ها از سایر دستگاه های اجرایی از یک سو و همکاری تنگاتنگ با پلیس به منظور مبادله اطلاعات بیمه گذاران و سایر ذینفعان توانسته است مرکز فاوای بیمه مرکزی را به یک نهاد اثرگذار در بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور مبدل کند. اتصال به سامانه کارپوشه ملی ایرانیان و بهره گیری از آن برای ارسال اعلان ها و مکاتبات کاربران نهایی روی تمام سامانه های دستگاه های مرتبط نیز از دیگر دستاوردهای درخشان بیمه مرکزی به شمار می رود.

* در این خصوص اقدام عملی از سوی سامانه سنهاب صورت گرفته است؟

همینطور که پیش از این هم اشاره کردم اگر حتی یک شرکت بیمه ای در ورود اطلاعات به سامانه سنهاب کوتاهی کند یا اطلاعات به شکل ناقصی تجمیع شود در تحلیل داده ها با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد؛ اما در آینده نزدیک، "کد یکتا" به عنوان سند محکم اصالت بیمه نامه های صادر شده توسط شرکت های بیمه ای نه تنها میزان تقلبات و تخلفات را به پایین ترین حد ممکن کاهش خواهد داد بلکه با افزایش ضریب اعتماد عمومی، تحول اساسی را در صنعت بیمه رقم خواهد زد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

امتیازدهی به مدیران شرکت های بیمه فاقد مبانی مقرراتی است!

درگذشت همکار شعبه بندرعباس بیمه آرمان بر اثر کرونا

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

تزریق بی منت آرامش هدف صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی ؛ مکمل صنعت بیمه

نگران حضور استارتاپ ها در بازار بیمه نباشید

همکاری بیمه آرمان و مجتمع رسیدگی به تصادفات دادگستری اراک

اختتامیه جشنواره فروش دوماه آخر سال بیمه آرمان برگزار شد

تنقیح مصوبات بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم 200 ریال سود داد

سرمایه، سرمایه گذاران صنعت دانش‌بنیان بیمه می‌شوند

پروژه بیمه بانک در بیمه آرمان کلید خورد

بیمه نامه چاپی در صورت درخواست دراختیار بیمه گذاران قرار می گیرد

سرپرست مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه آرمان منصوب شد

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

سام الکترونیک، "جهش تولید" را عملیاتی کرد

برگزاری کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران ایران به میزبانی بیمه آرمان

اثر فراز و فرود بازار سرمایه بر شرکت های بیمه

تقدیر رئیس کل از مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی:بیان هنرمندانه روابط عمومی، مفاهیم پیچیده صنعت بیمه را ساده می کند

اقدامات صندوق تامین خسارت بدنی در ایام کرونا

افزایش سرمایه 2500 میلیارد ریالی بیمه "ما"

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

فروش آنلاین بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان رادیولوژیست در بیمه آرمان آغاز شد

صدور آنلاین بیمه کرونا در وب اپلیکیشن سرمد

صنعت بیمه کاهش 15 درصدی حق بیمه تولیدی را تجربه می کند

هویت بخشی به شعب صندوق تامین خسارت بدنی کشور آغاز شد

از سوی معاون نظارت منتشر شد: گزارش عملکرد نظارتی بیمه مرکزی در سال 1398

تشریح برنامه های راهبردی مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی کشور در اولین نشست سال 99

رشیدپور سرپرست مدیریت امور شعب و توسعه شبکه فروش بیمه آرمان شد

تمدید حدود 27هزار بیمه‌نامه شخص‌ثالث بیمه کوثر حضوری و برخط

ثبت نام شبکه فروش بیمه آرمان در سامانه اصناف و صنایع وزارت بهداشت

اولین گپ_تایم 99 بیمه نویس با بنیانگذار بیمیون

ایران معین و محمدی یک گام تا مدیرعاملی

همدلی آرمان با کودکان موسسه محک

یادداشت مدیرعامل بیمه آسماری به مناسبت روز جوان

سال جهش تولید

درمان کرونای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی رایگان است

خرید اوراق گواهی نیکوکاری نماد کرونا 2 توسط بیمه رازی

مدیرعامل بیمه ایران : بیمه نامه های شخص ثالث به صورت آنلاین در حال تمدید است

مدیرعامل بیمه دانا : "همراهی" و "همیاری" ضرورت برون رفت از بحران کرونا

بیمه آرمان به یاری شبکه سلامت کشور شتافت

اجرای صدور آنلاین بیمه شخص ثالث در بیمه آرمان

نیاز کشور به سند ملی کاهش سوانح رانندگی

خدمتی جدید از بیمه دی؛ تخفیف ویژه محصولات بیمه ای برای «مدافعان سلامت»

عکس تصادف رانندگی را ارسال و«خسارت» بگیرید

رویکرد حمایتی مضاعف بیمه کوثر به ذی‌نفعان

طرح ویژه بیمه ملت برای سپاس از "ناجیان زندگی"

آغاز طرح «سلامت یاران» بیمه سینا با هدف تکریم خادمان سلامت کشور

تمرکز بر ارائه خدمات غیر حضوری و کاهش ساعات کار شرکت بیمه نوین در هفته آخر اسفند و ایام نوروز