آخرین مطالب

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه حقوق بیمه

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

  بزرگنمایی:

همواره حادثه در کمین است ، این جمله ای است که بارها به گوشمان رسیده است ، هیچکدام  ما از حادثه دور نیسنیم و حادثه به ما نزدیک است بنابراین همگی باید دارای پوششهای بیمه ای باشیم تا در هنگام بروز خسارت بتواند از ما محافظت کند.

در جامه مدرن کنونی وسایل نقلیه بیشترین خطر را ایجاد نموده اند و رانندگان به علت بی دقتی و عدم رعایت قوانین و مقررات بیشترین سهم را در به خسارت رساندن به دیگران دارند . شرکتهای بیمه با ارائه پوششهای بیمه ای به رانندگان و وسایل نقلیه سعی دارند که خسارات ناشی از تصادفات را پوشش داده و زیان دیده حادثه کمترین میزان خسارت را ببیند و شرکت بیمه به خاطر ارائه پوشش بیمه ای اقدام به جبران خسارت می کند .

وسایل نقلیه در تردد بعلت های مختلفی می تواند حادثه ساز باشد،  سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که در سال 1397، 17 هزار و 183 نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن 1.2 درصد افزایش را نشان می دهد. این حجم از خسارت وارده و این تعداد حادثه دیده قطعا سوالاتی  برایشان مطرح می شود بخصوص اینکه صاحب وسیله نقلیه  پوشش مناسب بیمه را نداشته باشد در هنگام پرداخت خسارت به زیان دیده قطعا دچار مشکل می شود . زیان دیده از یک حادثه ممکن است که دچار زیان جانی یا مالی شود ، این سوال پیش می آید که بعد از وقوع حادثه چگونه می تواند نسبت به دریافت خسارت اقدام کند .سوال و جواب هایی  که در زیر می آید طی سالیان از نگارنده این مقاله بعنوان کارشناس بیمه پرسیده شده است که تعدادی از آنها را به صورت سوال و در قسمت پائین جواب آنها رانیز آورده ایم و امیدواریم که تا حدی راه گشای مشکلات پیش آمده باشد.

برخی از سوالات اولیه ای که وجود دارد مانند اینها است :

1-جهت دریافت خسارت به کجا مراجعه کنم ؟

  • اگر زیان دیده حادثه هستید در صورت بستری بودن ، وکیل یا شخصی که از شما وکالت دارد می تواند به یکی از شعبات شرکت بیمه در آن شهری که حادثه اتفاق افتاده مراجعه و اقدام به دریافت خسارت کند ، از مراجعه نمودن به شرکت اصلی در تهران و یا دیگر شعبات در شهرهای غیر از محل حادثه خودداری کنید زیرا جوابگو نخواهند بود.

    2-اگر راننده گواهینامه نداشت تکلیف من چیست ؟ اصلا از چه کسی خسارت بگیرم ؟

  • قانون بیمه شخص ثالث اظهار می دارد زمانی خسارت پرداخت می شود که راننده وسیله نقلیه دارای سن قانونی 18 سال تمام ، و دارای گواهینامه معتبر و بیمه نامه معتبر باشد. اگر هرکدام موجود نباشد می توانید جهت دریافت خسارت باید به صندوق تامین خسارات جانی مراجعه کنید.

    3-اگر راننده بیمه نامه معتبر یا اصلا بیمه نامه نداشت یا زیر سن قانونی بود به چه شکل خسارت دریافت کنم؟

  • همان کاری را بکنید که  در سوال 2 پاسخ داده شده است .

    4-اگر راننده فرار کرد به کجا مراجعه کنم تکلیف خسارت من چه می شود ؟

  • ابتدا به پلیس گزارش دهید و سپس به دادسرا مراجعه کرده و اقدامات لازمه را انجام دهید بعد آز آن از طرف دادسرا به صندوق خسارات بدنی  معرفی شده ، در آنجا تشکیل پرونده دهید .

    5-اگر راننده توی حالت طبیعی نبود مثلا مست بود یا مواد مخدر مصرف کرده آیا پرداخت خسارت انجام می شود؟

  • بله ، شرکت بیمه مکلف به پرداخت خسارت می باشد . الته بعد از پرداخت خسارت شرکت بیمه می تواند از راننده شکایت نماید و خسارت را از ایشان مطالبه کند.

    6-در صورتی که در اثر حادثه راننده فوت کرد و بیمه نامه هم نداشت و خانواده راننده هم توانایی پرداخت خسارت را نداشتند چکار کنم؟

  • با مراجعه به صندوق تامین خسارات جانی و تشکیل پرونده می توانید نسبت به پرداخت خسارت اقدام نمایند.

    7-اگر خودرو سرقتی بود و در اثر تصادف به من باعث خسارت شد چه کسی و کجا خسارت من را پرداخت می کند؟

  • اگر خودور بیمه نامه داشته باشد که شرکت بیمه پرداخت خسارت می کند ، زیرا که بیمه نامه متعلق به خودرو است بنابراین خسارت پرداخت می شود.حتی اگر صاحب خودرو شخص دیگری باشد و در هنگام حادثه پشت فرمان نباشد یا اصلا حضور نداشته باشد .

    8-اگر مقصر من باشم و از عرض اتوبان یا بزرگراه در حال رد شدن بودم و تصادف شد به کجا مراجعه کنم ؟

  • همانطور که قوانینی برای وسایل نقلیه است ، مقرراتی نیز برای عابران وجود دارد چنانچه عابر پیاده از عرض اتوبان ، شاهراه یا بزرگراه ، و یا هر منطقه ای که عبور عابر ممنوع یاشد عبور نماید و دچارحادثه گردد هیچ نوع خسارتی به عابر تعلق نمی گیرد و به عنوان تخلف کامل ایشان محسوب می شود هیچ خسارتی پرداخت نمی شود.

     

  • 9-اگر هزینه های درمانی من بیش از پرداخت خسارت دریافتی بود چکار کنم ؟

    باید در زمان بستری بودن پیگیری نمائید که چه مقدار هزینه درمان خواهد شد، سپس اگر مبلغ پرداخت خسارت پرداختی کمتر از هزینه درمان باشد می توانید طی نامه رسمی تقاضای ارزیابی مجدد  به شرکت بیمه بدهید چنانچه باز هم کمتر ارزیابی شود می توانید با مطلع کردن شرکت بیمه تقاضای کارشناس رسمی دادگستری با هزینه خودتان بکنید و این کار تا تعداد 5 نفر کارشناس نیز قابل افزایش است و چنانچه باز هم مورد نظر قرار نگرفت می توانید به محاکم قضایی مراجعه نموده و این کار مستلزم وقت بسیار زیاد و زمان رسیدگی و هزینه های گزاف خواهد . بطور کل بهتر است که در نهایت با همان کارشناسی دادگستری خاتمه یابد.

    10-اگر دچار نقص عضو یا معلولیت شدم خسارت پرداختی چطور پرداخت می شود ؟

  • در مورد نقص عضو و یا معلولیت شرکتهای بیمه بر اساس جداولی که سالیانه از طرف قوه قضائیه تهیه می گردد به آن جداول مراجعه نموده و سپس اقدام به پرداخت خسارت می نمایند . اگر هم دادگاه بخواهد نظر بدهد بر اساس میزان معلولیت و یا نقص عضو ی که پزشکی قانونی تعیین می کند باز هم به آن جدول مراجعه کرده و تعیین میزان پرداخت خسارت می شود .که رای دادگاه بعد از تشریفات قانونی لازم الاجرا می باشد.

    11-در صورت نقص عضو معلولیت آیا بغیر از دریافت خسارت ، می توانم مستمری ماهیانه داشته باشم ؟

  • ابتدا باید انواع نقص عضو را بگوئیم  ، اگر نقص عضو 10 تا 33 درصد باشد نقص عضو عادی است ، از 33 ت 66 از کارافتادگی جزیی ، از 66 درصد به بالا نقص و از کارافتادگی کلی می باشد . در بیمه های شخص ثالث خسارت اگر منجر به نقص عضو و از کار افتادگی شود تمامی خسارت در زمان پرداخت کامل داده می شود و پرونده بسته می شود ، از کار افتادگی معمولا در بیمه های حوادث یا بیمه های عمر پوشش داده می شود و ربطی به بیمه شخص ثالث و تصادف مربوط به این بیمه نامه نمی شود.

    12-در صدمات جانی مثلا قطع عضو یا نابینا شدن از یک چشم و غیره .. چگونه محاسبه می شود ؟

  • در مورد نابینایی و یا غیره نیز به همان روش مورد 10 انجام خواهد شد .

    13-اگر به میزان مبلغ دریافت خسارت اعتراض داشته باشم به کجا مراجعه کنم ؟

  • در صورت اعتراض به نظریه کارشناس خسارت شرکت بیمه می توانید با درخواست کتبی تقاضای کارشناس دیگر یا کارشناس رسمی دادگستری کنید البته به هزینه خودتان اقدام کنید.یک راه دیگر این است که از داور استفاده نمائید .

    14-اگر شرکت بیمه ورشکست شده باشد یا توانایی پرداخت خسارت نداشته باشد مثل بیمه توسعه پرداخت خسارت توسط کجا انجام می شود ؟

اگر در زمان پرداخت خسارت شرکت بیمه ورشکست شده باشد و توانایی پرداخت خسارت را به هر دلیلی نداشته باشد ، بیمه مرکزی با استفاده از سپرده ای که شرکتها ی بیمه در شروع تاسیس نزد بیمه مرکزی می گذارند اقدام به پرداخت خسارت می کند ، اگر میزان سپرده کفاف خسارات را ندهد بیمه مرکزی با مزایده گذاشتن اموال و ساختمانهای آن شرکت بیمه که شامل شعب و دفاتر مرکزی که در کشور می باشد اقدام به پرداخت خسارت میکند . لازم به ذکر است که اداره نظارت شرکتهای بیمه همواره شرکتهای بیمه را رصد می کند تا خارج از میزان توانگری که دارند و معلوم مشخص است اقدام به صدور بیمه نامه ننمایند. معمولا یک شرکت بیمه ای که توانگری خوب دارد خسارات را ارزیابی و پرداخت می کند سپس از بیمه مرکزی اقدام به دریافت خسارتهای پرداخت کرده می نماید. پس نگرانی در این مورد وجود ندارد و حتی مشمول مرور زمان نیز نمیشود زیرا بعضی از پرونده های در محاکم هستند و ممکن است سالها طول بکشد که منجر به صدور رای شود .بازهم خسارت دریافت میشود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره خانواده آرمانی

نظارت بیمه مرکزی به روایت هادی دستباز

نظارت بیمه مرکزی به روایت بهمن لامعی

امتیازدهی به مدیران شرکت های بیمه فاقد مبانی مقرراتی است!

درگذشت همکار شعبه بندرعباس بیمه آرمان بر اثر کرونا

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

تزریق بی منت آرامش هدف صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی ؛ مکمل صنعت بیمه

نگران حضور استارتاپ ها در بازار بیمه نباشید

همکاری بیمه آرمان و مجتمع رسیدگی به تصادفات دادگستری اراک

اختتامیه جشنواره فروش دوماه آخر سال بیمه آرمان برگزار شد

تنقیح مصوبات بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم 200 ریال سود داد

سرمایه، سرمایه گذاران صنعت دانش‌بنیان بیمه می‌شوند

پروژه بیمه بانک در بیمه آرمان کلید خورد

بیمه نامه چاپی در صورت درخواست دراختیار بیمه گذاران قرار می گیرد

سرپرست مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه آرمان منصوب شد

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

سام الکترونیک، "جهش تولید" را عملیاتی کرد

برگزاری کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران ایران به میزبانی بیمه آرمان

اثر فراز و فرود بازار سرمایه بر شرکت های بیمه

تقدیر رئیس کل از مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی:بیان هنرمندانه روابط عمومی، مفاهیم پیچیده صنعت بیمه را ساده می کند

اقدامات صندوق تامین خسارت بدنی در ایام کرونا

افزایش سرمایه 2500 میلیارد ریالی بیمه "ما"

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

فروش آنلاین بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان رادیولوژیست در بیمه آرمان آغاز شد

صدور آنلاین بیمه کرونا در وب اپلیکیشن سرمد

صنعت بیمه کاهش 15 درصدی حق بیمه تولیدی را تجربه می کند

هویت بخشی به شعب صندوق تامین خسارت بدنی کشور آغاز شد

از سوی معاون نظارت منتشر شد: گزارش عملکرد نظارتی بیمه مرکزی در سال 1398

تشریح برنامه های راهبردی مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی کشور در اولین نشست سال 99

رشیدپور سرپرست مدیریت امور شعب و توسعه شبکه فروش بیمه آرمان شد

تمدید حدود 27هزار بیمه‌نامه شخص‌ثالث بیمه کوثر حضوری و برخط

ثبت نام شبکه فروش بیمه آرمان در سامانه اصناف و صنایع وزارت بهداشت

اولین گپ_تایم 99 بیمه نویس با بنیانگذار بیمیون

ایران معین و محمدی یک گام تا مدیرعاملی

همدلی آرمان با کودکان موسسه محک

یادداشت مدیرعامل بیمه آسماری به مناسبت روز جوان

سال جهش تولید

درمان کرونای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی رایگان است

خرید اوراق گواهی نیکوکاری نماد کرونا 2 توسط بیمه رازی

مدیرعامل بیمه ایران : بیمه نامه های شخص ثالث به صورت آنلاین در حال تمدید است

مدیرعامل بیمه دانا : "همراهی" و "همیاری" ضرورت برون رفت از بحران کرونا

بیمه آرمان به یاری شبکه سلامت کشور شتافت

اجرای صدور آنلاین بیمه شخص ثالث در بیمه آرمان

نیاز کشور به سند ملی کاهش سوانح رانندگی

خدمتی جدید از بیمه دی؛ تخفیف ویژه محصولات بیمه ای برای «مدافعان سلامت»

عکس تصادف رانندگی را ارسال و«خسارت» بگیرید

رویکرد حمایتی مضاعف بیمه کوثر به ذی‌نفعان