آخرین مطالب

اولین گپ_تایم 99 بیمه نویس با بنیانگذار بیمیون نوآوری و استارت آپ در بیمه

اولین گپ_تایم 99 بیمه نویس با بنیانگذار بیمیون

  بزرگنمایی:

بیمه نویس: در نخستین گپ_تایم بیمه نویس در سال 99 با مهندس مسعود رضائی خلیق نویسنده کتاب ورنشکستگی و بنیانگذار استارت آپ بیمیون به گفتگو نشستیم.

شما در سال 1397 کتابی با عنوان ورنشکستگی منتشر کرده اید . چه ارتباطی بین کتاب ورنشکستگی و ایده اولیه استارت آپ بیمیون وجود دارد و آیا می توان گفت بیمیون جلد دوم و نانوشته کتاب ورنشکستگی است ؟

بله ، بدون تردید . بخصوص این که بنده صراحتا در صفحاتی از کتاب ، دلایلی برای استفاده همکاران صنعت بیمه از ابزار های نوین فروش مانند سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های موبایل ذکر کرده ام.

شما معتقدید که تکنولوژی مانع ورشکستگی صنفی فروشندگان بیمه خواهد شد ؟

تحت شرایطی بله

اگر ممکن است واضح و صریح صحبت کنیم چون با ورود استارت آپ ها به عرصه فروش بیمه به نظر می رسد که آرامش نسبی از فضای فکری نمایندگان بیمه رخت بربسته و تیغ تیز تهدید برخی از استارت آپ ها ، واکنش بعضا تندی را در شرکت های بیمه ایجاد کرده است.

خوب بله . تکنولوژی بعنوان یک ابزار، هم می تواند مفید باشد هم مضر . بسته به این که این شمشیر دو دم را شما به دست گرفته باشید یا دشمنتان ، نتیجه نبرد متفاوت خواهد بود .

به نظر شما تمام فعالان صنفی بیمه ، باید با همین تراکم فعلی وارد فضای مجازی شوند ؟

خیر . مطلقا . در حال حاضر درصد اندکی از نمایندگان بیمه از تجربه حضور در فضای وب و موبایل برخوردار شده اند . تصور بفرمایید ده ها هزار نماینده بیمه ، هر یک مالک یک اپلیکیشن اختصاصی فروش بیمه باشند . این خودش می تواند نوعی ورشکستگی مضاعف را در وضعیت صنف فروشندگان بیمه ایجاد کند .

به لحاظ هزینه های تولید نرم افزار ؟

تا حدودی . زیرا در شرایط کنونی شاید نتوان در کوتاه مدت دشواری پرداخت هزینه چند صد میلیون ریالی طراحی و اجرای یک نرم افزار اختصاصی را به جان خرید . زمان طولانی تری برای عبور از نقطه سر به سر و سوددهی نیاز است و این ورشکستگی جنبه های دیگری نیز دارد .

تصور بفرمایید بعنوان یک ایرانی هر روز چندین دعوت از نمایندگان بیمه برای نصب اپلیکیشن های اختصاصی آنان دریافت کنید . حتی در صورت نصب ده ها اپلیکیشن در دستگاه تلفن همراه مشتریان ، آیا واقعا مزیت رقابتی خاصی در اپلیکیشن های فرد فرد نمایندگان قابل مشاهده خواهد بود ؟

هزینه های برند سازی را هم باید در نظر گرفت .

بله دقیقا به همین دلیل منطقی و بصرفه نیست که عموم نمایندگان بیمه هزینه های ورود به فضای وب و موبایل را بصورت انفرادی متحمل شوند.

و اینجاست که شما پیشنهاد یک برند مشترک فروش بیمه در فضای موبایل را مطرح می کنید.

بله . بیمیون ... یک برند مشترک

شما در یکی از سمینار های آینده پژوهی و اینشورتک که اخیرا برگزار کردید استارت آپ های فعال در بازار بیمه ایران را بررسی نمودید .

بله البته مبحث اینشورتک ها ، موضوع اصلی سمینار بود و گریزی هم به استارت آپ های ایرانی زدیم.

آیا اینشورتک های ایرانی با نمونه های غربی خود قابل مقایسه هستند ؟

خیر . تکنولوژی در غرب هرگز با زبان تهدید وارد فضای بیمه نشده است . شرکت های بیمه و استارت آپ ها پیوند های مستحکم و هدفمندی را برای کمک به صنعت بیمه برقرار کرده اند . هدف مشترک بیمه گران و اینشورتک های غربی فراتر از مداخله در فرایند بازاریابی و ایجاد رقابت بوده است . اینشورتک ها در غرب تلاش می کنند تا با کمک ابزار های کنترلی ، مانع وقوع حادثه یا تشدید میزان خسارت شوند . اینشورتک های غربی تلاش می کنند که مانع وقوع تصادف ، آتش سوزی یا بیماری شوند و یا در صورت بروز خسارت با کمک به بیمه شده ، چهره حمایتی بیمه گر را درخشان تر جلوه گر سازند.

آیا اینشورتک های ایرانی در همین مسیر گام بر می دارند ؟

ببینید لازم است اول معنای اینشورتک را اصلاح کنیم . اینشورتک به تکنولوژی هایی اطلاق می شود که با صنعت بیمه پیوند خورده و بر کیفیت خدمات بیمه گزان اثر می گذارند . مانند هوش مصنوعی ، علم رباتیک ، پهپاد ها ، اینترنت اشیا ، دستگاه های مرتبط و ...

بنابر این یک شرکت یا استارت آپ بیمه ای که صرفا مبلغ بیمه نامه شخص ثالث یا آتش سوزی را در میان شرکت های مختلف به مناقصه می گذارد نمی تواند مدعی عنوان اینشورتک باشد ؟

خیر نمی تواند .

اینشورتک هایی که نام بردید در ایران قابل استفاده هستند ؟

بله . می توانید به اثرات شگرفی که تکنولوژی بر کیفیت خدمات بیمه گری و حتی کاهش قابل ملاحظه در مبالغ خسارت فکر کنید .

و شما معتقدید که شرکت های بیمه در ایران پیش از هر اقدام دیگری می توانند با کمک اینشورتک ها به کاهش مبلغ خسارت پرداختی و نیز بهبود کیفیت خدمات خود دست پیدا کنند ؟ آیا هم اکنون در این مسیر حرکت می کنند ؟

قضاوت در این خصوص قدری سخت است ولی در کل به نظر می رسد سازمان های فروش در صنعت بیمه ، بیشتر تیزی لبه ی تیغ تکنولوژی را احساس کرده اند و اپلیکیشن های موبایل را یک ابزار تهدید آمیز تلقی می کنند .

آیا اپلیکیشن های سازمانی شرکت های بیمه با هدف حذف نمایندگان بیمه تولید نشده اند ؟

من معتقدم که منفعت و صلاح صنعت بیمه در استفاده از تکنولوژی در جهت کاهش خسارت و بهبود کیفیت خدمات است و اپلیکیشن های سازمانی شرکت های بیمه بیش از آن که با هدف حذف نمایندگان بیمه به کار برده شود باید برای ترویج خود در جامعه از پتانسیل فرهنگ سازی و قدرت اقناع نمایندگان بهره برداری نمایند .

شیوه فروش بیمه نامه آتش سوزی و شخص ثالث در بیمیون تفاوت چندانی با سایر استارت آپ ها ندارد ولی در بخش فروش بیمه عمر ما شاهد تغییرات فاحش در طراحی رابط کاربری نرم افزار هستیم و حتی گاه احساس می شود که گویا پیشنهاد خرید بیمه عمر را به کودک بازیگوش درون خریدار ارائه می کنید .

سوال خوبی پرسیدید . یکی از شیوه های هدفمند هدایت ذهن خریدار به سمت خرید استفاده از  "گیمیفیکیشن" یا بازی وارگی است . شاید بپرسید که فروش بیمه امری جدی است که بازی بردار نیست.

گیمیفیکیشن به معنای به کار گیری روش های مشابه بازی در اموری است که ذاتا سنخیتی با بازی ندارند .

اموری مانند هدایت ذهن خریداران یا ترغیب دانش آموزان به رقابت در درس یا تشویق شهروندان در جهت رفتار های مطلوب از مصادیق بازی وارگی به شمار می رود. تصور بفرمایید که یک شرکت بیمه ، بیمه گزاران و بیمه شدگان خود را پس از بررسی تعدادی از پارامتر ها ، دسته بندی کرده و با اعطای امتیاز هایی نمادین ، نوعی رقابت را در میان آنان بر انگیزد . مثلا آن دسته از بیمه گزاران رشته آتش سوزی را که سیستم برق رسانی داخلی خود را در پنج سال اخیر مورد بازبینی و تعویض قرار داده اند مشمول دریافت 10 امتیاز نمادین نموده و در رتبه بندی عمومی بیمه گزاران در ردیف های بالای جدول به نمایش بگذارد . چنین رقابت نمادینی به تدریج نوعی فرهنگ رفتاری مطلوب را در جامعه نهادینه خواهد ساخت که در نهایت موجب کاهش خسارت های ناشی از فرسودگی سیم های برق در ساختمان های قدیمی خواهد شد .

در استارت آپ بیمیون برای معرفی محصول به کاربران از این شیوه استفاده کرده ایم . البته معتقدم که به تعداد خریداران ، راه های متعددی برای ارائه مطلب و شیوه هایی برای قانع سازی خریدار وجود دارد و ما یکی از راه های موجود را در قالب تعدادی اسلاید با طراحی کارتونی و خط سیر داستانی مشابه بازی های استراتژیک مورد استفاده قرار داده ایم .

با این هدف که کاربران این اپلیکیشن ارزش گنج وجود خود را دریافته و با بهره گیری از یک بیمه عمر متناسب ، قدردان نعمت حیات خود باشند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

سود مشارکت در منافع بیمه باران برای شش ماه به 40 درصد رسید

تشریح راهکار حمایتی جدید بیمه‌ تعاون برای کمک به کسب‌وکارها در شرایط کرونا

احکام هیئت موسس بازار متشکل بیمه صادره شد

سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان بیمه شد

پیگیری" سامانه جامع حوادث رانندگی" در دیدار معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور

بیمه نوین در جشنواره «مهربان»ارائه می دهد: فروش بیمه های عمر و سرمایه گذاری با شرایط ویژه در مهرماه

سامانه مناقصات اکوسیستم همراز بیمه رازی رونمایی شد

چگونگی مواجهه بیمه گران با آثار منفی شیوع کرونا

در پی افزایش سرمایه 180 درصدی، بیمه معلم 4200 میلیاردی شد

دیوان محاسبات باید به نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی از بیمه شخص ثالث ورود کند

بیمه‌آسیا بیمه‌گذاران خود را به دریافت الحاقیه بیمه بدنه اتومبیل فرا خواند

90درصد موتورسیکلت های کشور فاقد پوشش بیمه شخص ثالث

کتاب مدیریت ریسک و بیمه منتشر شد

نقش صنعت بیمه در سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

خرید اقساطی خدمتی جدید به بازنشستگان تامین اجتماعی

بیمه معلم افزایش سرمایه می دهد

واریزسود مشارکت بیمه گذاران عمر و سرمایه گذاری بیمه رازی

"شعبه محوری" ماموریت سال 99 صندوق تامین خسارتهای بدنی کشور

بازدید دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران از بیمه آسماری

کم بیمه گی در پروژه های نفتی به روایت یونس مظلومی

یک میلیون راننده حمل کالا تحت پوشش بیمه دانا قرار گرفتند

روند صعودی بیمه پارسیان در سطح اول توانگری مالی

چالش‌های عدم شفافیت صورت‌های مالی شرکت های بیمه

برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره خانواده آرمانی

نظارت بیمه مرکزی به روایت هادی دستباز

نظارت بیمه مرکزی به روایت بهمن لامعی

امتیازدهی به مدیران شرکت های بیمه فاقد مبانی مقرراتی است!

درگذشت همکار شعبه بندرعباس بیمه آرمان بر اثر کرونا

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

تزریق بی منت آرامش هدف صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی ؛ مکمل صنعت بیمه

نگران حضور استارتاپ ها در بازار بیمه نباشید

همکاری بیمه آرمان و مجتمع رسیدگی به تصادفات دادگستری اراک

اختتامیه جشنواره فروش دوماه آخر سال بیمه آرمان برگزار شد

تنقیح مصوبات بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم 200 ریال سود داد

سرمایه، سرمایه گذاران صنعت دانش‌بنیان بیمه می‌شوند

پروژه بیمه بانک در بیمه آرمان کلید خورد

بیمه نامه چاپی در صورت درخواست دراختیار بیمه گذاران قرار می گیرد

سرپرست مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه آرمان منصوب شد

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

سام الکترونیک، "جهش تولید" را عملیاتی کرد

برگزاری کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران ایران به میزبانی بیمه آرمان

اثر فراز و فرود بازار سرمایه بر شرکت های بیمه

تقدیر رئیس کل از مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی:بیان هنرمندانه روابط عمومی، مفاهیم پیچیده صنعت بیمه را ساده می کند

اقدامات صندوق تامین خسارت بدنی در ایام کرونا

افزایش سرمایه 2500 میلیارد ریالی بیمه "ما"

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

فروش آنلاین بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان رادیولوژیست در بیمه آرمان آغاز شد