آخرین مطالب

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث" صندوق تامین خسارت بدنی کشور

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

  بزرگنمایی:

پیرو انتشار اخباری مبنی بر تخلف برخی شرکت های بیمه در محاسبه جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه شخص ثالث موضوع ماده 24 قانون بیمه شخص ثالث مصوب مجلس شورای اسلامی و طرح این پرسش از سوی رسانه ها سکوت یا عدم سکوت صندوق تأمین خسارتهای بدنی در قبال محاسبه جریمه دیرکرد در بیمه­نامه­های کوتاه مدت شخص ثالث؛ دکتر جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی ضمن تقدیر از احساس مسئولیت و دقت نظر  رسانه های تخصصی بیمه به موضوع طی یادداشتی نسبت به تبیین نحوه اجرای ماده 24 توضیحاتی را اظهار داشتند، در پی می آید:

 

بر اساس قانون، مسئولیت وصول کامل این جریمه به شرکتهای بیمه واگذار گردیده است و در ارتباط با این بحث یک پرسش و موضوع اساسی­تر مطرح می­باشد و آن این است که آیا اساساً صندوق تأمین خسارتهای بدنی نظارتی بر نحوه عمل شرکتهای بیمه­ای در خصوص صحت محاسبات و دریافت و عدم دریافت جریمه بند (ب) ماده 24 از بیمه گذاران را دارد؟

جهت پاسخ به پرسش مطروحه همانگونه که مستحضر می­باشید مهمترین مؤلفه مدیریت منابع مالی هر بنگاه و سازمان توجه به مدیریت صحیح منابع پیش بینی شده برای بنگاه در دو بعد اساسی است که شامل: الف) اطمینان از صحت و کاملیت شناسایی منابع پیش بینی شده  و   ب) وصول به موقع منابع است. لذا این دغدغه به عنوان مهمترین مؤلفه صندوق در ارتباط با منابع بند (ب) ماده 24 قانون بیمه شخص ثالث که مستقیماً توسط شرکتهای بیمه­ای و نمایندگان آنها صورت می­پذیرد، مطرح است. بر همین اساس همزمان با تدوین قانون بیمه شخص ثالث جدید مصوب سال 1395 این دغدغه نیز مطرح گردید که  خوشبختانه با درایت قانونگذار محترم در این قانون، قانونگذار ضمن تلقی نمودن وجوه صندوق به عنوان وجوه عمومی،عدم توجه به وصول کامل و صحیح این منابع را به عنوان تصرف در وجوه عمومی تلقی نموده است و این مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده مدیران شرکت­های بیمه­ای محول نموده است .

از طرفی دیگر مطابق با مفاد آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده 24 قانون، مسئولیت وصول کامل و صحیح این مبالغ به شرکتهای بیمه ای واگذار و بیمه مرکزی ج.ا.ا نیز به عنوان نهاد ناظر بر حسن اجرای قانون توسط شرکتهای بیمه­ای، مسئول است و در صورت عدم رعایت ضوابط مقرره در قانون توسط شرکتهای بیمه­ای، این موارد به عنوان تخلف شرکت بیمه­ای تلقی و به استناد مفاد آیین نامه اجرایی این ماده مشمول جرایم تعیین شده در این آیین نامه می­گردد.

در همین ارتباط نیز همزمان با ابلاغ قانون، با شناخت کامل صندوق از دغدغه مذکور و در راستای رفع آن، صندوق تأمین خسارتهای بدنی با همکاری بیمه مرکزی بدنبال تدوین مدل نرم افزاری مناسب با استناد به اطلاعات مندرج در سامانه سنهاب به عنوان اطلاعات مبنای صدور صورتحساب اتکایی اجباری بیمه مرکزی در خصوص مبانی محاسبه جرایم موضوع بند (ب) ماده 24 مستند به مفاد قانون در سامانه سنهاب نموده و همچنین در سامانه مذکور در رعایت حقوق شرکتهای بیمه­ای کلیه فرآیندهای اجرایی لازم از جمله تقسیط بیمه نامه / توقف وسیله نقلیه توسط مقامات قضایی و ...  نیز بصورت کامل جهت محاسبه صحیح این مبالغ پیش بینی گردید و بر همین اساس صندوق تأمین خسارتهای بدنی مستند به اطلاعات مذکور و محاسبات صورت گرفته در سامانه سنهاب اقدام به پیگیری و وصول منابع پیش بینی شده در قانون از شرکتهای بیمه ای می­نماید و در صورت عدم رعایت ضوابط مقرره ، همزمان درخواست لازم از بیمه مرکزی جهت اجرایی نمودن برخورد با تخلف صورت گرفته توسط شرکتهای بیمه ای منطبق با ضوابط مندرج در آیین نامه اجرایی ماده 57 از طریق بیمه مرکزی می­نماید.

بدین ترتیب ملاحظه می گردد که صندوق تأمین خسارتهای بدنی کلیه فرآیندهای نظارتی قانونی خود را بصورت سیستماتیک از بابت وصول صحیح و کامل و به موقع منابع مذکور در سامانه سنهاب تعبیه و اگر شرکتی هم در مقابل قانون تمکین نکند و جریمه را درست محاسبه ننماید، صندوق بر اساس مبالغ محاسبه شده در سیستم سنهاب، این مبالغ را از شرکت بیمه مزبور مطالبه می­نماید.

توضیح اینکه توجه به تلقی نمودن وجوه صندوق در قانون به عنوان وجوه عمومی مسئولیت بزرگی را بر عهده مدیران شرکت­های بیمه ای در خصوص وصول کامل این منابع از بیمه گذاران را گذاشته است که حسب اهمیت مذکور بنظر می­رسد شرکتهای بیمه­ای نظارت­های بسیار قوی بر عملکرد نمایندگان و شعب خود در وصول کامل و صحیح این مبالغ بنمایند. البته لازم به ذکر است تعداد زیادی از شرکتهای بیمه­ای در طی سنوات اخیر به خوبی قانون را رعایت نموده­اند و وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام داده­اند و اینجانب نیز از مدیران عامل و مدیران ذیربط این شرکتها صمیمانه قدردانی می­کنم و در خصوص تعداد اندکی از شرکتهای بیمه نیز که رعایت نکرده­اند، یقیناً صندوق پیگیری­های قانونی را جهت اجرای صحیح قانون معمول داشته و روزهای پیش­رو نیز خواهد داشت.

مع­الوصف صندوق در سنوات اخیر در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه ای و کمک به رفع مشکلات اقتصادی دارندگان وسایط نقلیه فاقد بیمه نامه، به شرط خرید بیمه نامه یکساله، تسهیلات زیادی از جمله بخشودگی جریمه بیمه نامه شخص ثالث در دوره­های زمانی مختلف و توافق با بانک ملی در سال های 96 و 97 جهت اختصاص وام بانکی خرید بیمه نامه شخص ثالث به موتورسیکلت سواران را اعمال نموده است.

در خصوص اقدام اخیر یکی از شرکتهای بیمه­ای که رسان ها نمونه­ای از تخلفات آن شرکت در عدم محاسبه کامل جریمه بیمه نامه شخص ثالث را احصاء نموده اند، بلافاصله از طریق نهاد ناظر پیگیری­های جدی صورت گرفته است که یقیناً بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی و اعمال قانون، نتایج آن را اعلام خواهد نمود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

امتیازدهی به مدیران شرکت های بیمه فاقد مبانی مقرراتی است!

درگذشت همکار شعبه بندرعباس بیمه آرمان بر اثر کرونا

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

تزریق بی منت آرامش هدف صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی ؛ مکمل صنعت بیمه

نگران حضور استارتاپ ها در بازار بیمه نباشید

همکاری بیمه آرمان و مجتمع رسیدگی به تصادفات دادگستری اراک

اختتامیه جشنواره فروش دوماه آخر سال بیمه آرمان برگزار شد

تنقیح مصوبات بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم 200 ریال سود داد

سرمایه، سرمایه گذاران صنعت دانش‌بنیان بیمه می‌شوند

پروژه بیمه بانک در بیمه آرمان کلید خورد

بیمه نامه چاپی در صورت درخواست دراختیار بیمه گذاران قرار می گیرد

سرپرست مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه آرمان منصوب شد

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

سام الکترونیک، "جهش تولید" را عملیاتی کرد

برگزاری کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران ایران به میزبانی بیمه آرمان

اثر فراز و فرود بازار سرمایه بر شرکت های بیمه

تقدیر رئیس کل از مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی:بیان هنرمندانه روابط عمومی، مفاهیم پیچیده صنعت بیمه را ساده می کند

اقدامات صندوق تامین خسارت بدنی در ایام کرونا

افزایش سرمایه 2500 میلیارد ریالی بیمه "ما"

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

فروش آنلاین بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان رادیولوژیست در بیمه آرمان آغاز شد

صدور آنلاین بیمه کرونا در وب اپلیکیشن سرمد

صنعت بیمه کاهش 15 درصدی حق بیمه تولیدی را تجربه می کند

هویت بخشی به شعب صندوق تامین خسارت بدنی کشور آغاز شد

از سوی معاون نظارت منتشر شد: گزارش عملکرد نظارتی بیمه مرکزی در سال 1398

تشریح برنامه های راهبردی مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی کشور در اولین نشست سال 99

رشیدپور سرپرست مدیریت امور شعب و توسعه شبکه فروش بیمه آرمان شد

تمدید حدود 27هزار بیمه‌نامه شخص‌ثالث بیمه کوثر حضوری و برخط

ثبت نام شبکه فروش بیمه آرمان در سامانه اصناف و صنایع وزارت بهداشت

اولین گپ_تایم 99 بیمه نویس با بنیانگذار بیمیون

ایران معین و محمدی یک گام تا مدیرعاملی

همدلی آرمان با کودکان موسسه محک

یادداشت مدیرعامل بیمه آسماری به مناسبت روز جوان

سال جهش تولید

درمان کرونای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی رایگان است

خرید اوراق گواهی نیکوکاری نماد کرونا 2 توسط بیمه رازی

مدیرعامل بیمه ایران : بیمه نامه های شخص ثالث به صورت آنلاین در حال تمدید است

مدیرعامل بیمه دانا : "همراهی" و "همیاری" ضرورت برون رفت از بحران کرونا

بیمه آرمان به یاری شبکه سلامت کشور شتافت

اجرای صدور آنلاین بیمه شخص ثالث در بیمه آرمان

نیاز کشور به سند ملی کاهش سوانح رانندگی

خدمتی جدید از بیمه دی؛ تخفیف ویژه محصولات بیمه ای برای «مدافعان سلامت»

عکس تصادف رانندگی را ارسال و«خسارت» بگیرید

رویکرد حمایتی مضاعف بیمه کوثر به ذی‌نفعان

طرح ویژه بیمه ملت برای سپاس از "ناجیان زندگی"

آغاز طرح «سلامت یاران» بیمه سینا با هدف تکریم خادمان سلامت کشور

تمرکز بر ارائه خدمات غیر حضوری و کاهش ساعات کار شرکت بیمه نوین در هفته آخر اسفند و ایام نوروز