آخرین مطالب

نظارت بیمه مرکزی به روایت هادی دستباز بیمه مرکزی

نظارت بیمه مرکزی به روایت هادی دستباز

  بزرگنمایی:

بیمه نویس در راستای رسالت رسانه ای خود ، در "وقت گفتگو" با موضوع نظارت به سراغ استاد هادی دستباز از اساتید برجسته و مدیران ارشد صنعت بیمه رفته است . آنچه می خوانید حاصل پاسخ های پیشکسوت صنعت بیمه به پرسش های بیمه نویس است :

*یکی از مهم‌ترین وظایف بیمه مرکزی، نظارت است ، این نظارت از ابتدای تاسیس تا کنون چه تفاوت هایی داشته است؟

به اعتقاد بنده اولین وظیفه بیمه مرکزی حمایت از حقوق بیمه گذاران و ذوی الحقوق آن هاست و نظارت بر بازار بیمه برای انجام این مهم صورت می پذیرد که حقوق جمهور بیمه گذاران ضایع نگردد، که به اعتقاد بنده این مهم فراموش شده و بیمه مرکزی ماده یک قانون تاسیس خود را با مصوباتی که می خواهد مشکلات شرکت های بیمه را حل و فصل کند زیر پا گذاشته است. حافظ حقوق شرکت های بیمه، سندیکای بیمه گران است.

واقعیت این است که به غیر از دو دوره محدود بیمه مرکزی نتوانسته است نقش نظارت قانونی خود را اجرا کند. یک دوره ازابتدای تاسیس در زمان جناب آقای جواد منصور و روانشاد دکتر مسیح ایزد پناه معاون نظارت بیمه مرکزی ایران.شخصیت آقای منصور و در کنارش اساتید مسلم بیمه کشور روان شادان دکتر همایون مشایخی قائم مقام بیمه مرکزی و دکتر مسیح ایزد پناه و استاد عزیز و گرامی جناب آقای دکتر غلامحسین جباری، برای بیمه مرکزی ایران وزن و موقعیت خاصی ایجاد کرده بودند. بنده به عنوان رییس اداره اتکایی بیمه عمر در آن تاریخ بودم . یکی از شرکت های بیمه یک بیمه نامه عمر با سرمایه سنگین صادر کرده بود و تمایل داشت مازاد بر 50 درصد واگذاری اختیاری هم داشته باشد و چون آقای دکتر جباری ماموریت بودند با روان شاد دکتر ایزد پناه مذاکره و ایشان قبول کرده بودند. به بنده امر فرمودند این مازاد را قبول کن، خواهش کردم دستور کتبی دهند. ایشان فرمودند مثل این که موافق نیستی؟ بنده سکوت کردم و ایشان بنده را مرخص کردند بدون این که دستوری به دهند. حدود نیم ساعت بعد مدیر عامل شرکت مربوطه زنگ زد و گفت می خواهم شما را ببینم ، گفتم بنده میام شرکت گفت نه. پس از برگذاری جلسه با ایشان و گرفتن معاینات پزشکی و بررسی با اکچوئر بیمه مرکزی ریسک را پذیرفتم.

سخن کوتاه به اعتقاد بنده در هیچی زمانی بیمه مرکزی نتوانسته است نقش نظارتی خود را در بازار حسب ماده یک قانون تاسیس خود انجام دهد چون قدرت اجرایی کامل ندارد و از همان نصف و نیمه هم نمی توانداستفاده کند.

شما به سابقه معاونان بیمه مرکزی ایران توجه کنید. چند نفر تجربه کار و فعالیت در شرکت های بیمه مستقیم را داشته و دارند و از ریزه کاری های صدوربیمه نامه های مختلف و مشتری مداری آگاه هستنند؟اگر حافظه من یاری کند عبارتند از :

1-روان شادجناب آقای دکتر مسیح ایزد پناه.

2-جناب آقای ملک نیا که سوابق کار در شرکت های بیمه المان را داشتند.

3- جناب آقای بهزاد ایثاری که از مدیران ارشد بیمه ایران و امریکا و معاون این شرکت بود و بعد از بستن شرکت های خصوصی سال ها در بیمه البرز فعالیت نمود.

4- جناب آقای نصر الله طهماسبی که در کسوت مدیر عامل بیمه البرز تجارب بسیار خوبی داشت.

5- و بنده به عنوان مدیر تصفیه نمایندگی های اینگستراخ و یورکشایر که هم زمان حدود 5 سال در بیمه البرز‌ سرپرست شورای فنی بودم و اختیارات بخش اموال و اشخاص در زمان شورای سر پرستی جنابان آقایان ضرابی و پوستین چی و بعد از آنان در زمان مدیر عاملی جناب آقای طهماسبی به این جانب تفویض شده بود.

در این جا وظیفه دارم یادی کنم از شاد روان جناب آقای روح الله نهایی که در مکتب ایشان در زمان مدیریت تصفیه نمایندگی بیمه یورکشایر درس ها اندوختم.

آیا شما بعد از افراد مذکور در بالا کسی را سراغ دارید که با فروش بیمه، مشکلات و معضلات ان آشنا باشد و شرایط عمومی بیمه نامه ها را بداند؟ بنده کسی را سراغ ندارم که از بخش شرکت های بیمه مستقم به بیمه مرکزی ایران آمده باشد و در مقام معاونت نظارت فعالیت کند و یا با دغدغه های فروش و ریزه کاری های آن آشنا باشد.

این بحث را خلاصه کنم ، بیمه مرکزی از زمانی تاسیس تا امروز به غیر ازدو برهه کوتاه مدت در زمان آقای منصور و آقای دکتر همتی( تا حدودی ) هرگز نتوانسته است بر بازار نظارت کند و گاهی نظاره گر این اوضاع است و چون از نظارت کم می آورد دخالت می کند در حالی که در هیچ کجای قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران اشاره به دخالت در امور شرکت های بیمه نشده است.

*نظارت بیمه مرکزی از نوع استصوابی است و یا استطلاعی؟

اولا برای بنده جای تعجب دارد که چرا ما ایرانیان باید از واژه های عربی که حداقل دانش من به آن قد نمی دهد استفاده کنیم؟ فارسی را پاس بداریم!

به نظر بنده نظارت بیمه مرکزی ، نظارت قانونی و حسب مواد قانون تاسیس بیمه مرکزی است و منطبق با هیچ کدام از دو واژه بالا نیست ، اما متاسفانه در سال های اخیر نظارت قانون تبدیل به نظارت هر آنچه می می گویم تبدیل شده است و دستمایه ، آن چه من می گویم مصوباتی است که از شورایعالی بیمه ابلاغ می گردد و دست ‌پخت همکاران بیمه مرکزی است و گاها از وصله و پینه کردن مصوبات قدیم و جدید است که نمونه آن آیین نامه شماره 13 و 68 در مورد بیمه اشخاص است. باعث تعجب است که اعضا بیمه دان شورایعالی بیمه به ویژه منتخب بخش خصوصی که از طرف اتاق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انتخاب می شوند سکوت پیشه کرده اند. سابقا نمایندگان بخش خصوصی جنابان آقایان مهرداد خواجه نوری و سید محمد مهدی علوی که بودند از این دست مصوبات حکم امیز و عتاب آلود خبری نبود . بنا بر آنچه در دهه اخیر شاهد آن هستیم نظارت بیمه مرکزی ایران تبدیل شده به حکم حاکم و لاغیر.نکته جالب توجه در مورد معاونین نظارت این است که کس‌ دیگری را در صنعت بیمه هم طراز خود نمی دانند و این ناشی از برج بیمه مرکزی و میز و صندلی آن چنانی است.فراموش کرده اند که آنها هم کار کنان این صنعت هستنند نه حاکمان بر آن . اصولا بیمه مرکزی اصل گفتمان در صنعت بیمه را فراموش کرده ‌ گفتمان از دید بیمه مرکزی ایران دستور است نه مشورت.

*نقش معاونت نظارت در جایگاه نظارتی چیست؟

معاون نظارت در دستگاه ناظر به اعتقاد بنده، همان رویه ای که بنده داشتم ، رابط بیمه مرکزی با شرکت های بیمه است و باید جلسات مستمر و مرتب با مدیران شرکت های بیمه داشته باشد و در مورد ایینامه هایی که قرار است به تصویب شورایعالی بیمه با آنها هماهنگی نماید. این وظیفه بر عهده عضو شورای عالی بیمه از بخش خصوصی هم هست چون حافظ حقوق بخش خصوصی در شورای عالی می باشد. نه این که ایینامه تنظیم و تصویب شود در حالی که به جای باز کردن گره یک مشکل گره دیگری بر آن اضافه شود.

* اگر جنابعالی معاون نظارت بیمه مرکزی در شرایط فعلی حاکم بر صنعت بیمه بودید چه اقداماتی را انجام می دادید؟

حسب قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران تمام اختیارات با رییس کل بیمه مرکزی ایران است و اگر تفویض اختیار نکند نه معاونین و نه قایمقام اختیاری ندارند.شما می توانید از موارد بالا دیدگاه های بنده را استخراج کنید. اما به طور ویژه باب گفتگو و بر گذاری جلسات مرتب را با مدیران شرکت های بیمه انجام میدادم و جمع نظریات آنها را در تهیه و تنظیم آیین نامه ها لحاظ میکردم چون فروشنده آنها هستنند و وجود بیمه مرکزی بسته به وجود آنهاست . ثروت و دارایی بیمه مرکزی ای و آن برج با شکوه و اتاق های آن چنانی را همین شرکت های بیمه فراهم کرده آند . بازار دست این شرکت هاست و از مشکلات فروش بیمه نامه در هر شرایطی آگاه هستنند. ظاهرا بیمه مرکزی این موارد را فراموش کرده است.بنده باب مذاکره دوستانه و نظر خواهی از این عزیزان را فراموش نمی کردم و به دانش آنها احترام می گذاشتم و از تجربیاتشان بهره می بردم وحصار دور خود و بیمه مرکزی ایران را بر می داشتم.از همکاران باز نشسته بیمه مرکزی ایران سوال کنید، در زمان جناب آقای علوی معاون اتکایی و بنده که سر پرست معاونت نظارت و آموزش بودم ما منشی قبول نکردیم و جواب تلفن هایمان را خودمان میدادیم . در زمان ما حاجب و دربان وجود نداشت اما امروز دیدار با یکی از معاونین و یا قایمقام نیاز به یک هفته وقت قبلی دارد .

* آیا کنترول مدیران شرکت های بیمه بر اساس دادن نمره منفی. را صحیح می دانید؟ یا به جای آن راهکار پیشنهادی دارید تا مدیران به سمت تخلف نروند.

اولا این عمل بیمه مرکزی منطبق با کدام ماده قانون تاسیس بیمه مرکزی است؟ آیا شورای عالی بیمه مصوبه ای‌در این زمینه دارد ؟ اگر دارد بنده اطلاع ندارم. اما سوال در این نکته است که عمل کرد یک مدیر شرکت بیمه را با سال ها تجربه در زمینه صدور، توسعه، کشف بازار های هدف ، و هدایت شرکت بیمه در بازار کدام یک از همکاران بیمه مرکزی ایران دارند؟ بیایید با خود صادق باشیم. بیایید از مرکب من آنم که رستم بود پهلوان پایین بیاییم . بیایید کمی متواضع باشیم ، درختی که پر بار تر است سرش پایین تر است. بیایید خود را از دیگران بر تر ندانیم و مشورت پیشه کنیم. اول کار را انجام ندهیم و بعد مشورت و نظر خواهی کنیم. ما در بازار مدیرانی داریم با کوله باری از سالها تجربه در بازاری که هر لحظه آن با مشکلی و نوسانی مواجه بوده در حالی که همکاران ما در بیمه مرکزی ایران به فکر امر ونهی و سهم اتکایی خود بودند.

بیمه مرکزی اگر اعتقاد دارد که مدیری با خلاف های مکرر باعت به خطر افتادن حقوق بیمه گذاران و ذوی الحقوق آنها شده( این مورد دغدغه اصلی بیمه مرکزی ایران حسب ماده یک قانون تاسیس می باشد ). باید در خواست جایگزینی مدیر را بنماید. مگر بیمه مرکزی معلم است و مدیران عامل دانش آموز. از منظر بیمه مرکزی چه تفاوتی بین یک مدیر عاملی است که نمره بد دارد با اونی که نمره اش عالی است. بنده فکر می‌کنم که مدیران عامل شرکت های بیمه باید به عمل کرد بیمه مرکزی و عمل کردن آن نمره دهند نه بیمه مرکزی. این گونه اعمال ناپختگی بیمه مرکزی را می رساند و باعث جبهه گیری مدیران عامل و شاید سندیکای بیمه گران شود.

با توجه به برداشتن تعرفه و عدم نظارت مالی و عدم کنترول اعسار پذیری باید بر این دو جنبه تاکید نظارتی شود و اگر وضعیت شرکت بیمه منطبق‌بر استاندارد های بیمه مرکزی ایران نبود با قاطعیت جلو فعالیت شرکت بیمه گرفته شود تا بیمه توسعه جدیدی پیدا نشود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره خانواده آرمانی

نظارت بیمه مرکزی به روایت هادی دستباز

نظارت بیمه مرکزی به روایت بهمن لامعی

امتیازدهی به مدیران شرکت های بیمه فاقد مبانی مقرراتی است!

درگذشت همکار شعبه بندرعباس بیمه آرمان بر اثر کرونا

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

تزریق بی منت آرامش هدف صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی ؛ مکمل صنعت بیمه

نگران حضور استارتاپ ها در بازار بیمه نباشید

همکاری بیمه آرمان و مجتمع رسیدگی به تصادفات دادگستری اراک

اختتامیه جشنواره فروش دوماه آخر سال بیمه آرمان برگزار شد

تنقیح مصوبات بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم 200 ریال سود داد

سرمایه، سرمایه گذاران صنعت دانش‌بنیان بیمه می‌شوند

پروژه بیمه بانک در بیمه آرمان کلید خورد

بیمه نامه چاپی در صورت درخواست دراختیار بیمه گذاران قرار می گیرد

سرپرست مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه آرمان منصوب شد

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

سام الکترونیک، "جهش تولید" را عملیاتی کرد

برگزاری کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران ایران به میزبانی بیمه آرمان

اثر فراز و فرود بازار سرمایه بر شرکت های بیمه

تقدیر رئیس کل از مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی:بیان هنرمندانه روابط عمومی، مفاهیم پیچیده صنعت بیمه را ساده می کند

اقدامات صندوق تامین خسارت بدنی در ایام کرونا

افزایش سرمایه 2500 میلیارد ریالی بیمه "ما"

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

فروش آنلاین بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان رادیولوژیست در بیمه آرمان آغاز شد

صدور آنلاین بیمه کرونا در وب اپلیکیشن سرمد

صنعت بیمه کاهش 15 درصدی حق بیمه تولیدی را تجربه می کند

هویت بخشی به شعب صندوق تامین خسارت بدنی کشور آغاز شد

از سوی معاون نظارت منتشر شد: گزارش عملکرد نظارتی بیمه مرکزی در سال 1398

تشریح برنامه های راهبردی مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی کشور در اولین نشست سال 99

رشیدپور سرپرست مدیریت امور شعب و توسعه شبکه فروش بیمه آرمان شد

تمدید حدود 27هزار بیمه‌نامه شخص‌ثالث بیمه کوثر حضوری و برخط

ثبت نام شبکه فروش بیمه آرمان در سامانه اصناف و صنایع وزارت بهداشت

اولین گپ_تایم 99 بیمه نویس با بنیانگذار بیمیون

ایران معین و محمدی یک گام تا مدیرعاملی

همدلی آرمان با کودکان موسسه محک

یادداشت مدیرعامل بیمه آسماری به مناسبت روز جوان

سال جهش تولید

درمان کرونای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی رایگان است

خرید اوراق گواهی نیکوکاری نماد کرونا 2 توسط بیمه رازی

مدیرعامل بیمه ایران : بیمه نامه های شخص ثالث به صورت آنلاین در حال تمدید است

مدیرعامل بیمه دانا : "همراهی" و "همیاری" ضرورت برون رفت از بحران کرونا

بیمه آرمان به یاری شبکه سلامت کشور شتافت

اجرای صدور آنلاین بیمه شخص ثالث در بیمه آرمان

نیاز کشور به سند ملی کاهش سوانح رانندگی

خدمتی جدید از بیمه دی؛ تخفیف ویژه محصولات بیمه ای برای «مدافعان سلامت»

عکس تصادف رانندگی را ارسال و«خسارت» بگیرید

رویکرد حمایتی مضاعف بیمه کوثر به ذی‌نفعان