آخرین مطالب

چالش‌های عدم شفافیت صورت‌های مالی شرکت های بیمه حقوق بیمه

چالش‌های عدم شفافیت صورت‌های مالی شرکت های بیمه

  بزرگنمایی:

بیمه نویس:شناسایی ذخایر خسارت معوق یکی دیگر از عوامل عدم شفافیت صورت‌های مالی است بدلیل اینکه مبانی تعریف شده درستی وجود ندارد و عمدتا دستخوش نظرات مدیران قرار دارد، بنابراین نمی‌توان به آن اتکا کرد که البته عدم ذخیره گیری کافی مطابق با مقررات و استانداردها و پرداخت آن به جای سود به سهامداران جهت حفظ و ابقاء مدیران می‌باشد./بدلیل تسلط کامل دولت و تسلط نهادهای عمومی غیردولتی در سطح مدیریت با انتصابات تکلیفی چالش ها مضاعف شده است به طوریکه در بسیاری از این شرکت‌ها ارائه گزارشات مالی با یک جلسه تشریفاتی و فرمایشی انجام می‌گردد.

صنعت بیمه در کشور ما که بیش از هشت دهه از طول عمر آن می‌گذرد و یکی از مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور است صورت های مالی آن دارای چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت خاص خود است.

این صنعت  به دلیل دارا بودن مجموعه قوانین و مقررات و استاندارد خاص با سایر صنایع تفاوت های زیادی داشته ؛ اما در سال های اخیر موضوع عدم شفافیت صورت‌های مالی در شرکت‌های بیمه به یک چالش تبدیل شده و در تصمیم گیری استفاده‌کنندگان و افراد ذینفع تاثیر گذاشته، به طوریکه سرمایه‌گذاران اقبال کمی را به سرمایه‌گذاری در این صنعت نشان می‌دهند.

افشاء اطلاعات در صورت های مالی شرکت ها برای استفاده کنندگان اهمیت زیادی خواهد داشت و معیار خوبی است تا استفاده کنندگان صورت های مالی از بُعد سود و زیان و ترازنامه شرکت و کیفیت یادداشت‌های همراه را مورد بررسی قرار دهند.

نبود کنترل‌های اثربخش بر عملیات شرکت، عدم کیفیت حسابرسی انجام شده، فقر نیروی انسانی متخصص در حوزه های مالی و سرمایه‌گذاری و ... باعث چالش‌هایی به شرح ذیل شده که برخی از آن بصورت اجمالی بیان شده است:

1- وجه افتراق استاندارد حسابداری 28 و آیین‌نامه 58 بیمه مرکزی

این چالش در صورت های مالی که عمدتا ناشی از وجه افتراق استاندارد 28 حسابداری و آیین‌نامه 58 بیمه مرکزی موضوع نحوه ذخیره‌گیری می‌باشد  متاسفانه تا کنون لاینحل باقی مانده است و هرساله گزارشات شرکت‌های بیمه از این بابت مشروط و یا مردود گزارش می‌شود که متقابلا سهامداران از این بابت متضرر خواهند شد.

2- عدم افشای درست ذخایر بیمه‌ای

عمده شرکت‌های بیمه در بخش مالی و حسابداری از تخصص و تجربه بیمه ای کافی برخوردار نبوده و به دلیل عدم وجود دانشگاه و یا مراکز آموزش عالی به صورت حرفه‌ای به این موضوعات پرداخته نشده است .ضمن اینکه عمده فعالیت‌های شرکت های بیمه پوشش ریسک مشتریان است و چون ریسک آتی را بیمه می‌کنند به همین دلیل می‌بایست ذخیره درستی را شناسایی  و بدرستی افشاء کنند که متاسفانه بدلیل عدم افشاء درست، انواع ذخیره های بیمه ای تواما با ابهام مواجه است.

شناسایی ذخایر خسارت معوق یکی دیگر از عوامل عدم شفافیت صورت‌های مالی است بدلیل اینکه مبانی تعریف شده درستی وجود ندارد و عمدتا دستخوش نظرات مدیران قرار دارد، بنابراین نمی‌توان به آن اتکا کرد که البته عدم ذخیره گیری کافی مطابق با مقررات و استانداردها و پرداخت آن به جای سود به سهامداران جهت حفظ و ابقاء مدیران می‌باشد.

3- عدم توجه به استانداردهای بین المللی

استاندارد IFRS از سال 2005 در دنیا رونمایی شده و متاسفانه در کشور ما تاکنون توجه خاصی به آن نشده است.هرچند نهادهای ناظر خصوصا بیمه مرکزی و سازمان بورس گام‌هایی در این جهت برداشته‌اند، لیکن زیرساخت های مربوطه در سطح شرکت‌ها و حتی قوانین و مقررات مربوطه آمادگی آن را ندارد.

4- نرخ‌شکنی و ارائه نرخ های غیرفنی

برخی شرکت‌ها برای بدست آوردن پرتفوی، به تداوم اشتباهات و کاهش نرخ حق بیمه‌های صادره خود اقدام می‌کنند که البته پیش‌بینی می‌شود این شرکت‌ها با بحران نقدینگی مواجه شوند.مهم‌ترین دلیل وجود عدم نقدینگی، ماهیت فعالیت آنها است.

درواقع شرکت برای جبران جریان ورودی وجوه نقد اقدام به عمل غیرحرفه‌ای و قبول ریسک نامطلوب می‌کند.این نرخ‌شکنی و ارائه نرخ غیرفنی به عدم شفافیت دامن زده و متاسفانه به دلیل عدم وجود سیستم‌های کنترل داخلی و محاسبات نرخ حق بیمه که اصلی‌ترین مشکل صنعت بیمه است منجر به نرخ‌شکنی می‌شود و در این شرایط ، شرکت‌ها به‌جای رقابت در ارائه کیفیت محصول، در نرخ رقایت دارندکه با کاهش حق بیمه راه به بیراهه و عدم شفافیت منجر می‌شود.

درواقع می‌توان گفت که برای ارائه نرخ هیچگونه تحلیل در خصوص ریسک مربوطه انجام نمی‌گیرد و در حقیقت مدیریت ریسک که کار اصلی شرکت است اپیاده سازی نمی گرددد.

5- وضعیت مطالبات شرکت‌ها

در عمده شرکت‌های صنعت بیمه بین مدیرمالی و واحد اکچوئری و یا مدیریت ریسک هیچ ارتباطی وجود ندارد و هنوز ادبیات مشترک تعریف نشده است و نقش آنان در گردش نقدینگی شرکت که عمدتا به طلب از بیمه‌گذاران و نمایندگان مربوط می‌شود شفاف نشده است که درواقع چه کسی مسئولیت پیگیری مطالبات است؟

اگر به صورت‌های مالی شرکت توجه شود عمده مطالبات مربوط به بیمه گذاران و نمایندگان است و البته هیچگونه تضمین مناسبی گرفته نشده است. و حتی بدلیل عدم وجود مقررات  و با دستورالعمل خاص موضوع نحوه ذخیره گیری م.م. بدرستی شناسایی نمی‌شود.

ضمن اینکه در برخی از شرکت‌ها بخش عمده مطالبات بیمه‌گذاران مربوط به سهامداران عمده شرکت بوده و بیمه‌گر(مدیران) به واسطه جایگاه سهامدار اقدام خاصی در جهت وصول مطالبات انجام نمی‌دهند، زیرا ممکن است تبعاتی برای آنان داشته باشد.

6- ترکیب و ساختار مالکیت

متاسفانه علیرغم مجموعه قوانین و مقررات و استانداردها برای جلوگیری از مشکلات اما تا کنون ترکیب و ساختار مالکیت شرکتهای بیمه شفاف نشده است و بدلیل تسلط کامل دولت و تسلط نهادهای عمومی غیردولتی در سطح مدیریت با انتصابات تکلیفی چالش ها مضاعف شده است به طوریکه  در بسیاری از این شرکت‌ها ارائه گزارشات مالی با یک جلسه تشریفاتی و فرمایشی انجام می‌گردد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

سود مشارکت در منافع بیمه باران برای شش ماه به 40 درصد رسید

تشریح راهکار حمایتی جدید بیمه‌ تعاون برای کمک به کسب‌وکارها در شرایط کرونا

احکام هیئت موسس بازار متشکل بیمه صادره شد

سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان بیمه شد

پیگیری" سامانه جامع حوادث رانندگی" در دیدار معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور

بیمه نوین در جشنواره «مهربان»ارائه می دهد: فروش بیمه های عمر و سرمایه گذاری با شرایط ویژه در مهرماه

سامانه مناقصات اکوسیستم همراز بیمه رازی رونمایی شد

چگونگی مواجهه بیمه گران با آثار منفی شیوع کرونا

در پی افزایش سرمایه 180 درصدی، بیمه معلم 4200 میلیاردی شد

دیوان محاسبات باید به نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی از بیمه شخص ثالث ورود کند

بیمه‌آسیا بیمه‌گذاران خود را به دریافت الحاقیه بیمه بدنه اتومبیل فرا خواند

90درصد موتورسیکلت های کشور فاقد پوشش بیمه شخص ثالث

کتاب مدیریت ریسک و بیمه منتشر شد

نقش صنعت بیمه در سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

خرید اقساطی خدمتی جدید به بازنشستگان تامین اجتماعی

بیمه معلم افزایش سرمایه می دهد

واریزسود مشارکت بیمه گذاران عمر و سرمایه گذاری بیمه رازی

"شعبه محوری" ماموریت سال 99 صندوق تامین خسارتهای بدنی کشور

بازدید دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران از بیمه آسماری

کم بیمه گی در پروژه های نفتی به روایت یونس مظلومی

یک میلیون راننده حمل کالا تحت پوشش بیمه دانا قرار گرفتند

روند صعودی بیمه پارسیان در سطح اول توانگری مالی

چالش‌های عدم شفافیت صورت‌های مالی شرکت های بیمه

برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره خانواده آرمانی

نظارت بیمه مرکزی به روایت هادی دستباز

نظارت بیمه مرکزی به روایت بهمن لامعی

امتیازدهی به مدیران شرکت های بیمه فاقد مبانی مقرراتی است!

درگذشت همکار شعبه بندرعباس بیمه آرمان بر اثر کرونا

"شرکت های بیمه ، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث"

تزریق بی منت آرامش هدف صندوق تامین خسارت های بدنی

صندوق تامین خسارتهای بدنی ؛ مکمل صنعت بیمه

نگران حضور استارتاپ ها در بازار بیمه نباشید

همکاری بیمه آرمان و مجتمع رسیدگی به تصادفات دادگستری اراک

اختتامیه جشنواره فروش دوماه آخر سال بیمه آرمان برگزار شد

تنقیح مصوبات بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی

بیمه پاسارگاد به ازای هر سهم 200 ریال سود داد

سرمایه، سرمایه گذاران صنعت دانش‌بنیان بیمه می‌شوند

پروژه بیمه بانک در بیمه آرمان کلید خورد

بیمه نامه چاپی در صورت درخواست دراختیار بیمه گذاران قرار می گیرد

سرپرست مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه آرمان منصوب شد

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

سام الکترونیک، "جهش تولید" را عملیاتی کرد

برگزاری کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران ایران به میزبانی بیمه آرمان

اثر فراز و فرود بازار سرمایه بر شرکت های بیمه

تقدیر رئیس کل از مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی:بیان هنرمندانه روابط عمومی، مفاهیم پیچیده صنعت بیمه را ساده می کند

اقدامات صندوق تامین خسارت بدنی در ایام کرونا

افزایش سرمایه 2500 میلیارد ریالی بیمه "ما"

پاسخ به 14 پرسش حقوقی درباره نحوه اخذ خسارت شخص ثالث از شرکت های بیمه

فروش آنلاین بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان رادیولوژیست در بیمه آرمان آغاز شد