یکشنبه ,۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اختصاصی / یادداشت صاحب امتیاز رسانه تخصص بیمه نویس
در صنعت بیمه ، آینده نگر باشیم یا آینده پژوه؟

یادداشت صاحب امتیاز رسانه تخصص بیمه نویس
در صنعت بیمه ، آینده نگر باشیم یا آینده پژوه؟

یادداشت صاحب امتیاز رسانه تخصص بیمه نویس / ایمان ایزدی مقدم

تاریخ صنعت بیمه در ایران را اگر با تاسیس شرکت بیمه ایران آغاز کنیم بیش از ۸ دهه از عمرش می گذرد. بیمه های بازرگانی امروزی محصولات وارداتی هستند که متناسب با نیازهای مدیریت ریسک تنظیم شده اند و از ۸۰ سال قبل صاحبان حرف و مشاغل در ایران ، از مزایای آن بهره برده اند.برای صنایع جدید انتظار می رود هر دهه شاهد تحول و بازنگری در فرآیندهای آن باشیم و با “نوزایی” و “نوآفرینی” تکامل یافته تر از قبل بتواند گستره بیشتری را پوشش دهد.

در صنعت بیمه قوانین و مقررات بالادستی مانند قانون تاسیس مربوط به هفتاد سال قبل است و بازنگری آن توسط خبرگان صنعت بیمه همواره با ترس همراه بوده است . بیم آنکه اگر این بازنگری در سازوکار غیر تخصصی و با ورود افراد ناآگاه بیمه ای شکل گیرد ، نتیجه ای ناگوار همراه دارد لذا بهتر است همان قانون قدیمی همچنان بماند.

امروز صنعت بیمه در ایران بازیگران جدیدی دارد و با هشت دهه قبل خود فرق کرده است. هوش مصنوعی ، بلاک چین ، فناوری های نوین مالی و برخط بعنوان صحنه گردان بازار بیمه ؛ شکل جدیدی از حیات صنعت بیمه را رقم زده اند.

حال سوال این است ” در صنعت بیمه ، آینده نگر باشیم یا آینده پژوه؟”

اگر بخواهیم به تعاریف کلاسیک این دو مفهوم بپردازیم که البته با تعابیر فارسی آن متفاوت است باید بگوئیم در شرایط فعلی صنعت بیمه ،آینده پژوهی و برگزاری کارگاه آموزشی و همایش که بیشتر روی تولیدات ذهنی و نه کاربردی و بیشتر مفهومی اشاره دارد کاری عبس است !

آینده پژوهی زمانی برای صنعت بیمه ایران لازم بود که فناوری های جدید امروز مانند کارگزاران بر خط ، اینشورتک ها ، بلاک چین و هوش مصنوعی وارد صنعت نشده بودند ! و ما می توانستیم با برگزاری کارگاه آموزش و سمینار و دوره های کوتاه و بلند آموزشی روش های مواجه با این تحولات را بیاموزیم .

امروز این تحولات و نوآوری ها وارد صنعت شده اند و ما وسط یک اتفاق انجام شده قرار گرفته ایم ، پس بجای پژوهندگی و کار کارگاهی و آزمایشگاهی ، لازم است عملیاتی و میدانی وارد عرصه شویم چه بعنوان سیاستگذاری ( بیمه مرکزی) چه بعنوان صنف( سندیکا و شرکت های بیمه).

در واقع آینده نگری یعنی آمادگی برای آینده، اینکه ما امروز بدانیم در وضعیت موجود و ورود نوآوری بجای آنکه در عمل انجام شده قرار گیریم بعنوان سیاستگذار تدابیر لازم برای تطبیق و تنظیم کدام است و اتفاقا چاره و راهکارش را نیز تدارک دیده باشیم . نشود آن روزی که مقایسه گران آنلاین بیمه که بازاریاب دیجیتال بودند وارد شوند و تازه نهاد بیمه مرکزی بخواهد مقررات تنظیم کند و با یک مقررات ناقص آنان را کارگزار آنلاین بخواند!

وقت کارگاه گذشته است ! امروز پژوهشکده بیمه باید تولید و بررسی کرده باشد و سیاستگذار تصمیم را گرفته باشد نه اینکه تازه بگویم کارگاه آموزشی داریم تا مفاهیم جهانی و اولیه آینده پژوهی آشنا شویم . با پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و سفرهای متعدد خارجی همه با مفاهیم اولیه و ثانویه آینده پژوهی آشنا هستند . بهتر است بگوییم برای آینده این کارها را کرده ایم.

درباره سردبیر

این مطالب را نیز ببینید!

کیفیت مطلوب پرتفوی بیمه ما در فروردین ۱۴۰۳

اختصاصی بیمه نویس:با نگاهی به گزارش عملکرد شرکت بیمه ما در کدال برای فروردین ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *