دوشنبه ,۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
صفحه اصلی / صنعت بیمه / کتایون هدایت پور معاون سابق فنی اموال بیمه سینا:
با هوش مصنوعی می‌توان محصولات جدید بر پایه نیاز مشتری طراحی کرد

کتایون هدایت پور معاون سابق فنی اموال بیمه سینا:
با هوش مصنوعی می‌توان محصولات جدید بر پایه نیاز مشتری طراحی کرد

بیمه نویس: تأثیر فناوری‌های نوین بر صنعت بیمه انکارناپذیر است؛ کتایون هدایت‌پور، کارشناس خبره صنعت بیمه و معاون فنی سابق بیمه‌های اموال بیمه سینا در گفت‌وگو با اینشورتک می‌گوید: استفاده از فناوری‌های نوین، شرکت‌های بیمه را در خروج از شرایط بوروکراتیک، اصلاح ساختارهای قدیمی و کاهش موانع یاری می‌کند. به کمک هوش مصنوعی می‌توان طراحی محصولات نوین بر پایه نیاز مشتری، حفظ مشتری و مشتری مداری انجام داد و این نقطه تعالی صنعت بیمه است.

*هوش مصنوعی چه تأثیری می‌تواند بر روند توسعه صنعت بیمه داشته باشد؟

پیشرفت فناوری‌های نوین تأثیر زیادی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ایجاد کرده است و به‌نوعی باعث شتاب‌دهندگی در فرآیندهای موجود در سازمان می‌شود. بنابراین ضرورت دارد تا با استفاده صحیح از این پیشران، مسیر مناسب را شناسایی و در جهت دستیابی به چابکی در سازمان در مسیر تعیین‌شده حرکت کنیم. قطعاً اثر هوش مصنوعی در صنعت بیمه انکارناپذیر است، تأثیر استفاده صحیح از این فناوری، منتج به اقداماتی هم‌چون چابکی شبکه فروش، تسریع در روند صدور بیمه‌نامه، نرخ‌دهی مناسب بر مبنای سنجه صحیح اطلاعات بیمه‌گذار، ارزیابی بر خط خسارت و پرداخت آن، کشف تخلف و تقلب، شناسایی الگوهای پرمصرف، تکراری و رفتارهای مخاطره‌آمیز بیمه‌گذار / بیمه‌شده و… خواهد شد. هر چند در حال حاضر بخشی از این امور در صنعت بیمه اجرا می‌شود ولی سرعت ارزیابی ریسک هر یک از بیمه‌گذاران توسط این پیشران، قطعاً دقت و امنیت در انتخاب صحیح ریسک را برای شرکت‌های بیمه به ارمغان خواهد داشت.

*از چه زمانی این تحولات وارد صنعت بیمه شد؟

شاید بتوان اذعان داشت بخشی از این پیشرفت مدیون دوران کرونا و پارادایمی است که متعاقب این پاندومی ایجاد شد. زیرا بیمه، تجارتی است که دائماً با ریسک مواجه است و شاید بتوان در این حوزه، براساس داده‌های سیستمی که براساس تحلیل رفتاری افراد جمع‌آوری شده است، نرخ حق بیمه را ارائه کرد و اطلاعات مشتریان را که گنجینه‌ای گران‌بها برای شرکت بیمه است، جهت افزایش قابلیت ارائه خدمات بیمه به مشتریان موردنظر قرار داد تا تصویر جامع‌تری از مشتریان در اختیار بیمه‌گر قرار گیر. د زیرا اطلاعات و داده‌های بیشتر از مشتریان به مفهوم اتخاذ تصمیم بهینه در ارزیابی و انتخاب ریسک است.

* در استفاده از فن‌آوری نوین هوش مصنوعی به دنبال چه هستیم؟

به‌طورکلی استفاده از فن‌آوری‌های نوین در سطوح مختلف در ارائه خدمت، یک مزیت رقابتی برای هر شرکت بیمه محسوب می‌شود. زیرا با در نظر گرفتن نیاز و خواست مشتری، براساس تفاوت‌های موجود در سبک زندگی وی که منحصر به هر فرد هست می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا متناسب با نیاز و رفتار خرید ایشان، پوشش‌های بیمه‌ای پیشنهاد شود.

این اقدامات شرکت را در خروج از شرایط بوروکراتیک، اصلاح ساختارهای قدیمی و کاهش موانع یاری می‌دهد و به مدد آن می‌توان شاهد طراحی محصولات نوین بر پایه نیاز مشتری، حفظ مشتری و مشتری مداری باشیم.

*چگونه می‌توان نقاط ضعف موجود در فرآیندها و سیستم‌های بیمه‌گری را به نقاط قوت این صنعت تبدیل کرد؟

یکی از معضلات استفاده از فن‌آوری‌های نوین، از دست رفتن برخی از مشاغل است که به‌رغم کاهش هزینه‌های اداری و کارکنانی برای سازمان، با موجی از بیکاری مواجه خواهیم بود که ضرورت دارد در این خصوص تدبیر بیشتری اندیشیده شود تا ضمن طراحی الگوی مناسب، با برنامه‌ریزی صحیح نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها اقدام تا تدریجاً این ظرفیت به مجموعه‌ها افزوده شود.

 

درباره سردبیر

این مطالب را نیز ببینید!

مدیرعامل خبر داد
بیمه البرز مجری صدور بیمه نامه بین المللی Frontier

بیمه نویس: موسی رضایی میرقائد درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما از اقدامات انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *